Voimavarakeskeinen perhe-elämä -työpaja

Sunnuntaina 23.4.2023, kello 10-14 (ovet avataan kello 9.45, saavuthan ajoissa! Työpaja alkaa kello 10), Perhetalo Oskariina

Hinta: 20 euroa MLL Kaarinan paikallisyhdistyksen jäsenille / osallistuja. Muille 25 euroa / osallistuja. Sisältää kahvituksen ja tehtäväkirjan.

Työpaja järjestetään, mikäli minimiosallistujamäärä 10 täyttyy.

Ilmoittautuminen

Tervetuloa oivaltamaan, inspiroitumaan ja latautumaan lämminhenkiseen ja laadukkaaseen työpajaan!

Vanhemmuudessa vastuu ja velvollisuudet vaativat veronsa, minkä osoittaa paitsi yleinen kulttuurinen puhe Prisma-perheiden elämästä niin myös tutkimuskin, jonka mukaan suomalaiset vanhemmat ovat maailman uupuneimpia. Moni kokee, että päivästä loppuvat tunnit kesken, pinna on kireällä, stressitaso korkealla.

Kun ympäristö tuntuu ihannoivan alati jaksavia supersankareita, joilla on tuhat rautaa tulessa, homma hanskassa ja hymy huulilla, voi tuntua hankalalta olla itse pyrkimättä siihen. Vanhemmuutta ja perhe-elämää lähestytään usein pitkien to do-listojen, suoritusten ja puutteiden näkökulmasta: Mitä pitäisi tehdä ollakseen tarpeeksi hyvä? Miten pitäisi alati kehittää itseään? Mikä kaikki mättää itsessä, omassa vanhemmuudessa, parisuhteessa tai perheessä? Miten epäkohdat voisi optimoida ja viilata kohti täydellisyyttä?

Tässä työpajassa pääset tarkastelemaan asioita toisesta näkövinkkelistä. Millaisia vahvuuksia sinusta ja teistä perheenä löytyy? Miten perheesi hyvinvointia voisi lisätä voimavaroihin keskittymällä sen sijaan, että yrität vastata velvoitteisiin ja pyrkiä ihanteisiin? Millä tavoin voimavarat ja vahvuudet voisivat auttaa hahmottamaan kestävät raamit, rajat ja rutiinit arkeesi?

Voimavarakeskeinen perhe-elämä -työpajassa osallistuja saa vahvistaa myönteistä käsitystä itsestään, mahdollisesta kumppanistaan ja perheestään. Työpajassa pureudutaan kolmeen teemaan, joiden avulla voi parantaa perheen tunneilmapiiriä ja lisätä koettuja voimavaroja:

Hyvän huomaaminen itsessä, toisessa ja perheessä

Rauhaan keskeneräisyyden kanssa

Valjasta voimavarakeskeisyys arkeen

Työpajassa:

Pääset kuulemaan ymmärrettävällä tavalla teoriaa ja mielenkiintoista tutkimustietoa liittyen vanhemmuuteen.

Saat työkaluja tunnistaa ja työstää ajatteluasi, tunteitasi ja tarpeitasi - itsetuntemus vahvistuu.

Saat työkaluja, joiden avulla voit paremmin tehdä sinulle ja perheellesi sopivia valintoja.

Työpaja:

Vahvistaa osallistujan yhteyttä itseensä.

Normalisoi lapsiperheissä koettuja haasteita.

Auttaa osallistujaa tunnistamaan vahvuuksiaan.

Vahvistaa osallistujan toimijuutta oman näköisen arjen ja perhe-elämän rakentamiseen.

Jokainen työpajaan osallistuva saa omaksi työkirjan, josta löytyy kaikki päivän tehtävät. Työpaja koostuu luennoinnista, itsenäisestä työskentelystä oman tehtäväkirjan parissa sekä fasilitoituja porinatuokioita muiden osallistujien kanssa. Työpajassa hyödynnetään myös kuvakorttityöskentelyä.
Työpaja on ilmapiiriltään turvallinen ja hyväksyvä. Olet tervetullut juuri sellaisena kuin olet sinä päivänä.

Kenelle workshop sopii?

-Kaikenikäisten lasten äideille ja iseille.

-Sinulle, joka haluaisivat lisätä voimavarojasi.

-Sinulle, joka kaipaat aikaa ja tilan työstää omaa sisäistä maailmaasi.

-Sinulle, joka haluat tulla tietoiseksi omasta ajattelusta ja tunteista ja saada keinoja käsitellä niitä.

-Sinulle, joka haluaisit vertailla vähemmän ja kokea vapautta enemmän.

Työpajan vetäjänä toimii ratkaisukeskeinen vanhemmuusvalmentaja, kirjailija ja erityisluokanopettaja Petra Saariranta.

Petra Saariranta on kolmekymppinen kolmen lapsen äiti Kaarinasta. Petra tuottaa vanhemmille suunnattua sisältöä Kannateltu -nimisellä Instagram -tilillä.  Hänen äänensä on monelle tuttu Keskeneräiset äidit podcastista, jota hän tuottaa yhdessä lääkäri Säde Stenlundin kanssa. Petra on julkaissut naisen kehosuhdetta käsittelevän teoksen Mielelläni kehossani - kohti hyväksyvää suhdetta itseen (Kirjapaja, 2020) yhdessä psykoterapeutti Minna Martinin kanssa. Koulutukseltaan Petra on kasvatustieteenmaisteri, erityisluokanopettaja ja ratkaisukeskeinen vanhemmuusvalmentaja. Hän työskentelee päivätyökseen tällä hetkellä erityisluokanopettajana.

Löydät Petran somesta @kannateltu -nimellä.

Palautteita Petran aiemmista työpajoista:

“Kiitos voimauttavasta iltapäivästä! Upeasti järjestetty workshop. Etenkin tehtävävihko auttoi pysähtymään juuri itsensä äärelle. Kohtasit osallistujat lämmöllä!”

“Päivä oli ajatuksia herättävä. Se antoi uutta näkökulmaa omaan vanhemmuuteen. Se sopii kaikille vanhemmille, niin isälle kuin äidille.”

“Voin suositella kaikille, erityisesti pariskunnille!”

“Ihana, lämminhenkinen tunnelma! Asiantunteva ja omistautunut kouluttaja.”

“Helposti ymmärrettävää ja sisäistettävää sisältöä, lempeä tunnelma. Koin hyödyllisenä, sain paljon ajateltavaa!”

“Tärkeitä teemoja, joiden ääreen jokaisen vanhemman olisi hyvä pysähtyä. Kouluttajana Petra on ammattitaitoinen, lämmin ja helposti lähestyttävä.”

“Työpaja oli monipuolinen, syvällinen ja lempeä, sopivassa suhteessa teoriaa, tehtäviä ja keskustelua ja hankalaa aihetta lähestyttiin turvallisesti, kannattelevasti ja armollisesti. Päivästä jäi miellyttävä olo itselle. Suosittelen lämmöllä.”

“Se auttoi paljon itsereflektiossa ja toi myös ratkaisuja joihinkin asioihin, joiden kanssa olen kamppaillut. Päivä oli rakennettu hyvin. Oli mielenkiintoista kuulla teoriaa ja sen jälkeen paneutua tehtäviin. Myös keskustelut muiden kanssa oli antoisia! Suosittelisin kaikille vanhemmille, isille ja äideille tasapuolisesti.”

Ilmoittaudu työpajaan täyttämällä alla oleva lomake. Ilmoittautuminen on sitova.

MLL Kaarinan paikallisyhdistyksen jäsen