Historia

MLL:n Kaarinan osasto on perustettu 30.3.1930. Aluksi yhdistys järjesti maatalouskerhon, uimakouluja ja kilpailuja lapsille ja nuorille. Sotavuosina alkoi sotaorpojen auttaminen, siirtoväen ja kaupungista maalle siirtyneiden perheiden huoltaminen.

Vuoden 1947 alussa osasto palkkasi ensimmäisen kodinhoitajan mm. suurperheiden avuksi. Vuonna 1949 valmistui osaston aloitteesta ja useiden eri tahojen avustusten ansiosta Papinholmaan Kaarinan-Kuusiston terveystalo.

Erilaiset teemavuodet ovat vauhdittaneet MLL:n Kaarinan yhdistyksen toimintaa. Vuonna 1960 oli Hyvän käytöksen vuosi ja siitä lähtien on keväisin jaettu Hymyveistoksia Kaarinan kouluissa. Vuoden 1964 teemana oli hammashoitovalistus. Tällöin yhdistys auttoi kaarinalaisia perheitä hampaidenhoitokasvatuksessa.

1960 alkoivat myös Nappulajuoksukilpailut paikkakunnalla. Kisoja kisailtiin ensin muutaman kymmenen lapsen voimin ja useiden eri lajien merkeissä. Tänä päivänä kisat ovat kaventuneet juoksutapahtumaksi, mutta osallistujien määrä on noussut useisiin satoihin.

YK:n lastenoikeuksien julistuksen 10-vuotispäivää juhlittiin 20.11.1969 Kaarinassa järjestämällä kulkue lastenoikeuksien puolesta. Vuonna 1971 Kaarinaan valmistui uimahalli, jonka rakennushanketta myös MLL oli edistämässä.

MLL:n Kaarinan yhdistys on vuosien varrella ollut mukana lukemattomissa uudistuksissa, joita ovat mm. ryhtineuvola, terveyspäivä-, leikkikenttä- ja perhekahvilatoiminta. Yhteistä niille kaikille on ollut työ kaarinalaisten lasten ja lapsiperheiden hyväksi.

Lastenoikeuksien päivän kulkue 20.11.1969